DOE MEE AAN DE CROWDFUNDACTIE

Draag een steentje bijBekijk de video

Wethouder: Plannen nieuwe Drentse ijsbaan tegelijk indienen. Initiatief- nemers Assen mijden discussie

Op 1 november zouden beide ontwerpen en financiële onderbouwingen binnen moeten zijn op het provinciehuis, maar het kan zijn dat Assen nog wat meer tijd nodig heeft. Steenbergen: “Of het nu 1 november wordt of in de week van 1 november, dat maakt niet uit. Het moet niet zo zijn dat de een nog kan profiteren van een eerder ingeleverd plan van een ander. Dus tegelijk inleveren.”

Getallen

De provincie moet bepalen welk ontwerp het meest levensvatbaar is. Hoogeveen presenteerde afgelopen week al haar plannen, een presentatie die de Asser wethouder Albert Smit nog afdeed als ‘enkel een animatiefilmpje’. Gerard Fidom van de Stichting IJsbaan Hoogeveen deed daar zaterdag echter ook getallen bij. Om de ijsbaan in zuidwest-Drenthe (kosten 15 miljoen euro) rendabel te maken, zijn er zo’n 160.000 bezoeken per jaar nodig.

Fidom: “En dan hebben we zelfs een exploitatie-overschot. De kosten van een kaartje liggen ongeveer gelijk aan die in Groningen of Heerenveen, gemiddeld zo’n 5,50 euro. Plus nog wat extra tarieven voor groepen en verenigingen, hebben we dan een sluitende begroting. Of Assen dat bezoekersaantal haalt? Dat weet ik niet.”Jammer

De Asser politici Martin Sagel (fractievoorzitter PvdA) en Eddy de Korte (voorman CDA), hadden ook graag cijfers willen horen van de initiatiefnemers in Assen. Maar hoewel Gerard Muus en Rob de Vries aanvankelijk hadden toegezegd in Cassata te zullen verschijnen, zegden zij op het laatste moment af, mogelijk omdat de Asser plannen nog te prematuur zijn om naar buiten te brengen. En dat, zo meende Sagel, was jammer. “Ik ken het plan in grote lijnen, maar had nu ook wel details willen horen.”

Assen en Hoogeveen die samen optrekken in een plan voor een nieuw ijscomplex in Drenthe in plaats van elkaar te beconcurreren, werd van tafel gehaald. Want dan nog rijst de vraag waar het complex moet komen: Assen of Hoogeveen.  Zowel Fidom als Steenbergen wezen erop, dat Hoogeveen een ideale, centrale locatie is, omdat het een groot ‘ijsbaanloos’ gebied bedient tussen Enschede en Groningen, terwijl  Assen en Groningen (Kardinge) dicht bij elkaar liggen.

Bovendien, zo meende Fidom, wordt de ijsbaan in Hoogeveen onderdeel van een totale  (top)sportlocatie. Sagel en De Korte wierpen tegen dat een ijscomplex bij het TT-circuit in een toekomstig gebied komt van sport een recreatie.

Invulling TT-gebied

Beide Asser politici doelen waarschijnlijk op alle plannen die er nu zijn voor de invulling van het TT-gebied. Niet alleen een ijscomplex, maar bijvoorbeeld ook een Factory Outlet Center, TT World en TT Plaza zitten in de pijpleiding. Samen met het circuit zou de zuidelijke hoek van Assen dan moeten uitgroeien tot een veelzijdige trekpleister voor sport, evenementen en recreatie.

 

Ook wees Sagel nog even op het historische aspect. “Assen heeft al heel lang ijs gehad, dat moet gecontinueerd worden.” Steenbergen vond dat een non-argument. “Het beste plan moet worden gekozen. En het plan van Hoogeveen is klaar, met alle punten en komma’s, inclusief de exploitatie.”

 

Wat dat betreft, zo waren alle partijen het er wel over eens, staat het voorlopig 1-0 voor Hoogeveen.

http://www.assercourant.nl/achtergrond/algemeen-achtergrond/wethouder-plannen-nieuwe-drentse-ijsbaan-tegelijk-indienen-initiatief-nemers-assen-mijden-discussie

 
 

 


meer nieuws

Laatste ontwikkelingen


U kunt ons ook helpen via Social Media

U kunt ons steunen door het bericht te delen met vrienden uit jouw lijst.

Deel dit met je vrienden